A World at War [VIC-730x] - Svenska (c) Handic Software AB Anvisningar FÖRE SPELET ----------- Läs igenom anvisningarna noga. Kontrollera först (med VIC avstängd!) att VIC är korrekt uppkopplad och att kassetten med spelet är rätt isatt. Därefter kan du koppla på strömmen, justera ljud och ljus på TV:n och börja spelet. BAKGRUND -------- Du regerar över den ena av två stormakter, ett fredsälskande folk vars högsta önskan är att få leva i frihet och trygghet. Den andra stormakten styrs av en känslolös, kallsinnigt beräknande dator, programmerad att hålla sina underlydande i järngrepp och förinta allt motstånd och varje försök till opposition både inom och utom landet. Grundat på ömsesidiga misstankar om att grannen smider farliga planer växer motsättningar fram mellan de båda länderna. Fastän ni vet att världen gott och väl rymmer er båda känner vardera sidan en ökande risk för ett fientligt angrepp. Båda sidor upptäcker snart att enda möjligheten att klara sig undan detta hot är att visa vem som är starkast, och länderna dras in i ett kallt krig med växlande upprustning utan återvändo. Snart är det öppna kriget ett oundvikligt faktum och du måste välja mellan att utplåna eller att utplånas. Men genom att handla taktiskt, spionera på Fienden och aktivera dina missilbaser i rätt ögonblick kan du lyckas rädda ditt land och kanske till och med befria det förtryckta grannfolket ur härskarens klor. SPELET ------ VIC är din informationskanal som förmedlar krigets skeenden till dig och samtidigt verkställer dina kommandon. Tryck på 'f1'-tangenten för att börja spelet. VIC visar en karta över de två länderna, ditt till vänster och Fiendens till höger. Markytan har på kartan svart färg. En blå havsvik skjuter in från söder och utgör en naturlig gräns mellan länderna. Ovanför viken fortsätter gränsen lodrätt mitt i bilden, mellan kolumn I och J. Båda länderna är lika stora och har lika många invånare. Dessa är markerade med lila färg. Varje liten lila fyrkant motsvarar en miljon invånare. SKEDE I: KALLT KRIG ------------------- Du kommer in i handlingen i det kalla krigets första skede, just då upprustningen börjar ta fart. För att hävda dig gentemot Fienden bygger du missilbaser på strategiskt utvalda platser. Utan att du märker det kommer Fienden att placera ut liknande baser i ungefär samma takt som du. Basernas lägen hålls hemliga för motståndaren men genom spionage har du möjlighet att få reda på hemliga uppgifter. Självfallet spionerar också Fienden på dig, fastän du aldrig märker det. Varje drag under skede I går till så här: När VIC väntar på dina order skrivs 'COMMAND:'. Du kan svara på tre olika sätt: 1. Om du vill bygga en missilbas trycker du ned 'B'-tangenten. VIC frågar då efter 'POSITION' och du svarar genom att först trycka ned den bokstav som motsvarar kolumnen, därefter radens nummer och sist 'RETURN'-tangenten. En vit fyrkant placeras då ut på kartan för att markera basens läge. 2. Om du vill spionera trycker du istället ned 'S'. Då kommer alla oanvända baser inom ett slumpvis valt område om tre rader och tre kolumner av fientligt territorium att ritas ut på kartan. 3. Om du vill aktivera någon av dina baser trycker du ned 'A'. VIC frågar 'FROM:', alltså från vilken bas missiler ska avfyras. Ange basens läge (kolumn och rad) på samma sätt som under punkt 1. Varje bas innehåller 2-4 missiler. När VIC frågar efter 'TARGETS' skriver du i tur och ordning på samma sätt som ovan in kolumn och rad för destinationen för var och en av missilerna. Kartan ger kontinuerliga rapporter om läget för varje missil. En aktiverad missil orienterar sig på egen hand fram till målet, men du kan inte räkna med fullständig träffsäkerhet. Använda baser betraktas som förbrukade och tas ur spelet. När du trycker ner 'A' innebär detta dessutom att du förklarar krig. Därmed är du inne i skede II. SKEDE II: ÖPPET KRIG -------------------- När som helst under kapprustningen kan du eller Fienden förklara krig (förutsatt att detta land har några baser att aktivera). Ju längre tid som förflutit desto mer oundvikligt blir kriget och risken att Fienden utan förvarning ska starta krig i nästa drag ökar snabbt. Det land som startar kriget har ett par drags försprång före motståndaren. Under ett drag i skede II talar du om ditt kommando på samma sätt som i skede I. Du kan välja mellan att spionera ('S') och att aktivera en bas ('A'), men du får inte bygga fler baser. Under tiden avfyrar Fienden missiler från sina baser. Du kan inte se de fientliga missilerna förrän de befinner sig ovanför ditt territorium. Tänk på att kartan inte visar vilka fientliga baser som aktiverats. Men om VIC under spionage upptäcker att en bas, som tidigare ritats ut, aktiverats sedan dess, kommer denna att tas bort från kartan. Kriget slutar när någon sida saknar flera baser eller inga invånare finns kvar som kan aktivera dem. I förtroende kan nämnas att Fienden knappast nöjer sig med detta utan kommer att fortsätta kriga tills ditt land är helt förintat, om du inte lyckats slå ut tillräckligt många av hans baser. FREDEN ------ Ett kärnvapenkrig för med sig så stora förluster för alla inblandade att det knappast kan sägas ha någon segrare. Men VIC ger dig olika poäng beroende på din popularitet i ditt land och i omvärlden. Mesta möjliga poäng får du om du: 1. har slagit ut alla Fiendens baser och fortfarande har baser kvar själv. Detta innebär att du tar makten över Fiendens territorium och befriar dess invånare från diktatorväldet. 2. har lyckats rädda så många invånare som möjligt. Det är viktigt att inte spilla liv i onödan på någon sida om gränsen. 3. visat dig verka för fred och inte startat krig tidigare än nödvändigt. En diplomatisk fint är att vänta tills Fienden startat krig istället för att göra det själv, men tänk på att den som inleder kriget får ett visst försprång. När spelet börjar har du exakt samma förutsättningar för att vinna som Fienden. Ni har likadana vapen och utför varje drag enligt samma regler. Detta är en kamp på lika villkor som det fallit på din lott att utkämpa. Försumma inte det ansvar du åtagit dig gentemot dina landsmän och hela den demokratiska omvärlden! (inskrivet och korrekturläst av Anders Carlsson, dal95acn@mds.mdh.se)